avatar
Куч
1256.73
Рейтинг
+492.93

Dilbar Alimdjanova

Мақолалар

Экология ва саломатлик (давоми)

Самарқанд давлат чет тиллар институти жамоавий блоги

Атмосфера ҳавосининг ифлосланиш даражаси автотранспорт воситаларининг сонига, уларнинг мотор ва карбюраторларининг нормал ишлашига, шаҳар кўчаларининг аэрациясига, дарахтзорларнинг кўп ва камлигига, ҳавонинг иқлим шароитига ва бошқаларга боғлиқдир. Энди ўйлаб кўринг, 20-40 ёшли ўпкаси соғ, нафас йўллари равон бўлган одамлар, бир дақиқада нолрмал ҳолатда 16-20 марта нафас олади, ҳар нафас олганда ўпкага 400-500 мл ҳаво киради. У организмни кислород билан таъминлайди, ҳаво билан организмга ҳар нафас олганда 90-100 мл. кислород киради.


          Кислородсиз ҳаёт бўлмайди. Организмдаги модда алмашиниш жараёнлари ҳаво кислороди билан чамбарчас боғлиқ. Шу ҳаво билан уни ифлослантирувчи зарарли чанглар, газлар ҳам одам организмига киради. Бир дақиқада ўрта ҳисобда инсон 17-18 марта нафас олса, қанча зарарли омиллар инсон организмига кириши мумкин? Агар улар гигиеник нормадан ортиқча бўлса, қандай касалликларни чақириши мумкин? Шунинг учун ҳам ҳавоси ўта ифлосланган шаҳарларда нафас йўлларининг, умуман инсон организмининг ҳар хил касалликлари: анемия, бронхит, ўпка яллиғланиши, ринит ва бошқа хасталиклар кўпайишига сабаб бўлади.


           Самарқанд шаҳрининг ҳавоси чанг, азот, олтингугурт, углерод оксидлари,   фторли водород ва бошқа турли зарарли чиқитлар билан ифлосланмоқда. Ҳавонинг азот оксидлари болаларда нафас йўллари, кўз, тамоқ касалликларини келтириб чиқаради. Олтингугурт гази эса кўриш, нафас олиш эшитиш аъзолари касалликларини кучайтиради. Канцероген моддалар эса инсоннинг асаб ва жинсий системасига, инсон хужайраларида модда алмашувига салбий таъсир қилади. Бундай мисолларни кўплаб келтириш мумкин.


Шавкат Ширинбоев


                                          СамДЧТИ фахрий профессори


                                          Ўзбекистонда хизмат кўрсатган


                                          Қишлоқ хўжалик ходими.         

Экология ва саломатлик

Самарқанд давлат чет тиллар институти жамоавий блоги

Экология ва саломатлик


         Инсон ҳаёти ва саломатлиги ҳамма нарсадан устун. Ҳалқимизда “Бойликнинг боши – Соғлиқ” деган нақл бор. Бу доно фикр юртимизда истиқлол йилларида олиб борилаётган сиёсатнинг туб замирига синдирилган. Зеро, ҳар томонлама соғлом халқ давлатимизнинг куч – қудрати бебаҳо бойлигидир.


         Президентимизнинг Вазирлар Маҳкамасининг 2010 йилда мамлакатимизнинг ижтимоий  — иқтисодий ривожлантириш якунлари ва 2011 йилга мўлжалланган муҳим устувор йўналишларига бағишланган мажлисидаги маърузасини тинглаб, кўнглимда худди шундай мулоҳаза ўтди. Юртбошимиз томонидан соғлиқни сақлаш соҳасини ислоҳ қилиш ва ушбу тизимда сифат ўзгаришларини амалга оширишни таъминлашга доир келтирилган ҳар бир рақам заминида не-не заҳматли меҳнат, миллат учун, халқ учун юксак ғамхўрлик етганини англаб олиш қийин эмас.


         Битта мисол  — қарийб 20 йил мобайнида одамларнинг ўртача умр кўриши 67 ёшдан 73 ёшга, аёлларнинг умр кўриши  эса 75 ёшгача ошди. Абу Али ибн Сино: “Одамнинг саломатлиги ташқи шароит билан чамбарчас боғланган” деганда минг бор ҳақ эди. Шунингдек, буюк рус олими И.П.Павловнинг: “Инсон 100 йил яшаши мумкин, лекин, биз ўзимизнинг, ўз аъзоларимизга нисбатан шафқатсизлигимиз туфайли бу муддатни кўп йилларга қисқартириб юборамиз” деган сўзларини эслашни лозим топдик. Инсон ўз соғлигини асраган тақдирда табиатни, ҳаёт давомийлигини асраган бўлади.


Инсон саломатлигини таъминлаш ва умрини узуйтириш нималарга боғлиқ эканлигини аниқлашга ҳаракат қилинса, самарали тарзда озиқланиш, атроф – муҳитнинг салбий таъсирларидан ҳимояланиш ва маълум тизимга кириб келган турмуш тарзини кескин ўзгартирмаслик лозим эканлигига ишонч ҳосил қилиш мумкин.


          Саломатлик деганда, одамнинг билогик, психологик ва ижтимоий нуқтаи назардан ўзини фаол тарзда намоён қилишининг оптимал ҳолати тушунилади. Маълумки, инсон ҳаёти табиат қуршаб турган табиий омиллар  — ҳаво, она – замин, сув ва сув ҳавзалари, бутун борлиқнинг пайдо бўлиши ва ривожланиш қонуниятларини фалсафий нуқтаи назардан билиш, ўрганиш муҳим аҳамият касб этади. Ҳозирги пайтда табиатни муҳофаза қилиш, экологик муаммо миллий хавфсизлик тақдирига айланиб қолди. Экологик хавфсизлик ва атроф – муҳитни муҳофаза қилиш муаммоси алохида эътиборга моликдир.


          Инсон бутун умри давомида дейилади муқаддас китобларда, сув, тупроқ, олов, умуман дунёдаги жамики яхши нарсаларни пок ва бус – бутун асрашга бурчлидир.


          Жонли табиат  ҳам, жонсиз табат ҳам доимий ҳарактда, улар ўртасида тўсиқ йўқ. Улар бир – биридан сифат жиҳатидан фарқ қилсада, бир бири билан чамбарчас боғланган. Улар ўртасидаги моддий бирлик уларнинг кимёвий таркибидан аниқ кўринади.


          Масалан, одам организмидаги кислород, темир углерод, натрий, калий, хлор, кальций, фосфор ва бошқа элементлар жонсиз табиатда ҳам учрайди. Тирик жисмларнинг энг муҳим хусусияти – моддалар алмашинувидан, жонли тузилишларнинг бузилиши ва янгидан тузилиш жараёнларидан иборат. Ана шу жараёнлар, жизмлар яшашаининг асосий шартидир.


          Ҳаётий  — маиший жараёнлар оқибатида пайдо бўлаётган миллионлаб тонна чиқиндилар сувни, ҳавони, тупроқни  — она заминни ифлослантирмоқда. Бу аҳоли ўртасида юқумли ва юқумсиз касаллиларнинг тарқалишига сабаб бўлмоқда.   


          Атроф муҳитнинг радиоактив ва кимёвий моддалар билан булғаниши аҳолининг, чорва молларининг, паррандаларнинг заҳарланишига олиб келмоқда. Бугунги кунда саноат, қурилиш ва маиший чиқиндиларни тўплаш, қайта ишлаш ва йўқ қилиш муҳим экологик муаммолардан бири ҳисобланади.


          Экологик муаммолар кейинги 15 йилда шундай кескин тус олдики, бугунги кунда улар ҳал этилмас экан, инсон ҳалокатга юз тутиши аниқ бўлиб қолди. Бу ҳақда БМТ ва бошқа халқаро ташкилотлари баён қилмоқдалар. Ҳамма (жойда), мамлакатларда атрофимизни ўраб турган оламни келгуси авлодлар учун  сақлаб қолиш мақсадида экологик фалокатнинг олдини олиш хусусида қонун ва қарорлар қабул қилинмоқда.


          Саноат, маиший, қурилиш ва бошқа корхоналарда ишлатиладиган тошкумир, нефть маҳсулотлари ва бошқа нарсаларни олишда жуда кўп миқдорда ишлатилади. Уларнинг технологик жараёнида ёниши натижасида кўп миқдорда зарарли чанглар, газлар, аэрозоллар, қурум, турли кимёвий моддалар атмосферага чиқариб ташланади.


          Масалан, 1 кг тошкўмирда 2% атрофида олтингугурт бўлса, ёнилғи ёниши учун 10м3 ҳаво (кислород) керак бўлади. Ҳаво таркибига, тошкўмир ёниши натижасида 20 грамм олтингугурт ҳавога шимилади. Тошкўмирнинг ёнишидан кўп миқдорда (40-35%) чиқинди пайдо бўлади ва атмосфера ҳавосига ташланади. Шунингдек бир тонна тошкўмир ёқилганда 200 кг атрофида кул тушади, ундан 160 кг ҳавога учиб кетади.


          Инсонлар ва ҳайвонлар учун ўта хавфли ҳисобланган: ис гази, азот оксиди, сулфат ангидриди ва бошқа кимёвий моддалар атмосфера ҳавосини ифлослантиради. XXI асрнинг энг глобал муаммоларидан бири – аҳоли яшаётган турар жойлар ҳавосининг зарарли кимёвий моддалар билан ифлосланишининг 65-70% сабабчиси автомобил транспорти ҳисобланади. Таъкидлаш керакки, ҳозирги пайтда Самарақанд шаҳрида фақат енгил автомобиллар сони қарийб 150 мингдан ошиб кетди. Ана шу автомобилнинг биттаси 200 дан ортиқ турли хил зарарли ва заҳарли кимёвий моддалар ва бирикмаларни ҳавога чиқармоқда. Шунингдек, ўртача 1 дона енгил автомобил ҳар йили атмосфера ҳавосидан 4 тонна кислород олиб, дудбўрони орқали ҳавога 500 кг ис гази ва карбонат ангидрид гази, 40 кг азот оксиди, 200 кг ҳар хил бирикмали карбон сувлар, ҳамда бир неча кг. тетроэтил қўрғошин ташлар экан. 

"Жисмоний тарбия" кафедрасининг Олимпия спорт заҳиралари коллежи билан ҳамкорлиги

Самарқанд давлат чет тиллар институти жамоавий блоги

Ўзбекистон Республикаси Олий ва ўрта махсус таълим вазирлигининг 1-август 2011 йил 324 – сонли «Вазирлик Ҳайъатининг 2011 йил 27 июлдаги 4/4 рақамли Ҳайъат қарорлари ижросини таъминлаш тўғрисида» буйруғига асосан, ўқув жараёнига янги педагогик технологияларни жорий этиш ва таълим жараёни самарадорлигини ошириш мақсадида, институтимизга бириктирилган академик лицей ва касб-ҳунар коллежларининг умумкасбий ва мутахассислик фанлари бўйича педагог кадрлар билан таъминлаш мақсадида Олимпия заҳиралари спорт коллежини салохиятини ошириш ва амалий ёрдам кўрсатиш мақсадида «Жисмоний тарбия» кафедрамиздан профессор-ўқитувчиларни соатбай тариқасида ўқув машғулотларни олиб бориш учун жалб қилинди. Булар, М.Халикова ва С. Бекиров.Расмда С.Бекиров «Танланган спорт тури. Юнон рум курашини ўқитиш методикаси» фанидан дарслари пайтида коллежни ижтимойи ва гумонитар фанлари кафеда мудири Юсупова Д. Ва навбатчи ўқитувчиси давоматни текшириш пайтида.


 


 



 


 


 

11 апреля - Международный день освобождения узников фашистских концлагерей((International Day of Fascist Concentration Camps Prisoners Liberation).

Самарқанд давлат чет тиллар институти жамоавий блоги
Международный день освобождения узников фашистских концлагерей установлен решением ООН в память об интернациональном восстании узников концлагеря Бухенвальд 11 апреля 1945 года. Это был один из крупнейших концлагерей на территории Германии. С 1937 года Бухенвальд прошли 239 тысяч заключенных. Умерли или были убиты 56 тысяч человек 18 национальностей. Каждый пятый узник был ребенком. В апреле 1945 года в лагере вспыхнуло восстание. Узники обезоружили и захватили в плен эсэсовцев и солдат охраны. Интернациональный комитет повстанцев контролировал лагерь несколько дней до подхода американских воинских частей.

 
Всего на территории Германии и оккупированных ею стран действовало более 14 тысяч концлагерей. По признанию самих эсэсовцев, узник, продолжительность жизни которого в лагере составляла менее года, приносил нацистам почти полторы тысячи рейхсмарок чистой прибыли. За годы второй мировой войны через лагеря смерти прошли 18 миллионов человек, из них 5 миллионов — граждане Советского Союза. Среди них есть и наши узбекистанцы. Никто не знает сколько наших узбекистанцев, пропавших без вести погибло в фашистких застенках. 
                                                                                                                                                       Я думаю, нужно знать про существование этого дня, в память о тех, кто не вернулся и в назидание  нынешнему поколению.
 Да будет МИР в каждом доме, в каждом городе, в нашем родном Узбекистане и на нашей планете!!!
 
 

Как правильно сидеть за компьютером

Самарқанд давлат чет тиллар институти жамоавий блоги

Сколько часов в день вы проводите за компьютером? А знаете ли Вы, как следует сидеть за компьютером? Ведь многие даже не задумываются над этим. Данная статья подскажет, как надо правильно сидеть за компьютером.


Итак, для того, чтобы у Вас была правильная осанка при работе за компьютером важно понимать и помнить, что для этого Вам необходимо подобрать правильный стул. Каким образом? Дело в том, что спинка стула должна поддерживать нижнюю половину спины. Если говорить о столе, то он должен быть достаточно широким — для Вашего удобства и здоровья. Сядьте так, чтобы Ваши локти слегка свисали, ступни ног должны быть параллельно полу, голову держите прямо, но при этом должен быть небольшой наклон вперёд. Старайтесь часто не вращать головой, если Вы чувствуете, что Ваша шея занемела, лучше встать и выполнить небольшую разминку, точнее некоторые упражнения:


      1. Стоя, руки опустить вдоль туловища. Поверните голову вправо, влево. Повторите 5-10 раз. 



    2. Стоя или сидя на стуле, руки опустить вдоль туловища. Опустите голову вниз, затем следует прижать подбородок к груди. Повторите 5-10 раз.

 


И ещё!


  • Расстояние от кончика носа до монитора должно составлять не менее 70 см.

  • Следует делать перерывы — встаньте, пройдитесь, сделайте гимнастику.


 

Соғлом турмуш тарзи фалсафаси муаммолари

Самарқанд давлат чет тиллар институти жамоавий блоги

Т.ф.д., проф., А.Т.Исмоилов(СамДЧТИ), т.ф.н., доц., А.А.Байзаков(СамДЧТИ)


XXI асрда инсонларнинг ҳаёти ва саломатлигини белгилаб берувчи бош фалсафий масала – бу соғлом турмуш тарзини шакллантириш масаласидир. Соғлом турмуш тарзини шакллантириш ва инсон саломатлигини мустаҳкамлашни мақсад қилиб қўйиш, қатор фундаментал тиббий ва нотиббий фанларнинг интеграцияси туфайли шаклланиб келаётган фалсафанинг азалий масаласи қаторида инсон ҳаётининг мазмуни ва мақсади билан уйғунлаштиришни, одамларнинг дунёқарашини шакллантиришни, инсон саломатлигини ўрганиб боради. Шунинг билан биргаликда туғилиш ва ўлимни таҳлил қилиш орқали соғлом турмуш тарзини шакллантириш учун зурур бўлган индуктив ва дедуктив хулосалар чиқариш тўғри мақсад сари етаклайди.


Фалсафа инсон саломатлиги билан боғлиқ саволларга бевосита жавоб бермайди, балки унга етишнинг йўлларини мантиқий, фалсафий рационализмга таянган ҳолда исботлайди.


         Соғлом турмуш тарзи фалсафаси  — инсон саломатлигини бирламчи мустаҳкам қилиб қуришни мақсад қилган фанларнинг ривожланишига методологик асос яратади. Уларнинг йўналишларини фалсафий жиҳатдан асослайди. Бунинг учун фалсафа соғлом турмуш тарзининг алоҳида масалаларини абстракт тушунчаларида ифодалаб, фалсафий мушоҳададан ўтказади, индуктив  — дедуктив хулосалар чиқариб, яна мавҳумликдан аниқликга қайтадан, амалиёт учун муҳим бўлган вазифаларни шакллантиради.


         Соғлом турмуш тарзи, носоғлом турмуш тарзига ёки нуқсонли турмуш тарзига хос бўлган ахлоқий жиҳатларни инкор этиш ва инсоний одобнинг ижобий томонларини ўзидан мужассамлаштириш жараёнида такомиллашиб ва ривожланиб боради, шу йўсинда соғлом турмуш тарзи ахлоқ категорияси билан ҳам боғланиб кетади. Инсон онадан бирдангина хушхул ва одобли бўлиб туғилмайди. Одобли бўлиш маълум вақт давом этадиган, ҳамда бутун умр давомида такомиллаштириб боришни талаб қиладиган ахлоқий тарбиянинг натижаси сифатида ўзини намоён қилади. Шу боисдан одоб тарбия жараёни билан ҳам узвий боғланиб, одамларда соғлом турмуш тарзи ёки боршқача айтганда одобли яшаш тарзида яшашга эҳтиёж сезишни шакллантиради.


         Соғлом турмуш тарзи, тарбияли ва одобли яшаш тарзига хос намунавий томонлари билан мазмуни ва моҳияти тарбиясиз ахлоқсиз иборат бўлган носоғлом турмуш тарзига парчаловчи таъсир кўрсатади. Ҳаётда соғлом турмуш турзи  — носоғлом турмуш тарзининг кушандаси сифатида ўзини намоён қилади.


         Соғлом турмуш тарзи билан носоғлом турмуш тарзи диалектикасида носоғлом турмуш тарзининг инкор қилиниши ўртасидаги зиддият инсон умрининг узайишига, унинг арзигулик турмуш шароитларида яшашга ўз умрини эзгу ишларга бағишлашга, соғлом турмуш тарзининг тантанасига олиб келади.


         Соғлом турмуш тарзини шаклланиши туфайли инсон умрини узайтирилиши ўлимни орқага сурса, носоғлом турмуш тарзида эса яшаш инсон умрини қисқартириб, ўлимни тезлаштиради. Бунда комил инсонни намоён этувчи ғоя асосида ҳам миллий, ҳам умумбашарий аҳамиятга эга бўлган, одамзотга хос энг юксак маънавий ва жисмоний баркамолликни мужассам этган, уни ҳамиша эзгуликка ундайдиган олижанобликни шакллантиришни амалга ошириш лозимдир. Бу ғоя бутун – бутун халқларни юксак тараққиёт сари етаклаган, уларни маънавият ва маърифат соҳасида мислсиз ютуқларга илҳомлантирган. Комилликни орзу қилмаган баркамол авлодни вояга етказиш ҳақида қайғурмаган халқнинг ва миллатнинг келажаги йўқ. Комил инсон ғояси азалдан халқимизнинг эзгу орзуси бўлиб келган. Шу сабабли янгилаётган жамиятимизда соғлом авлодни тарбиялаш, эркин фуқаро маънавиятини шакллантириш, маънавий  — маърифий ишларни юксак даражага кўтариш орқали баркамол инсонларни вояга етказишнинг ўзи ҳам соғлом турмуш тарзини шаклланишига асос бўлади.


         Шарқ фалсафасида ва маънавиятида биринчилар қаторида комил инсон тушунчасини таърифлаб берган улуғ донишманд ва файласўф олим Жалолиддин Румий бўлиб ҳисобланади. Румий соғлом ва баркамол шахс ғоясини  таърифлаб, комил инсонлар  шундай инсонлардирким, улар ўзларида дунёвий ва диний илмларни муштарак  қилиб ўзлаштириб, миллат манфаатини, ватан манфаатини ўзиникидан устун қўяоладилар. Улар ёлғиз ўз манфаат ва эҳтиёжлари билан банд бўлиб, тирикчилик ташвишларида зир югуриб, улардан баланд кўтараолмаган ва ўзининг инсоний моҳиятини англаш даражасига етмаган одамлардан фарқли ўлароқ, ўз моҳиятини чуқур англаган мукаммал инсонлардирким, шу боисдан уларни Комил инсон деб атайдилар. Республикамизнинг буюк келажаги ана шундай Комил инсонларни тарбиялаб етиштириш даражаси билан белгиланади.


         Миллий истиқлол мафкураси асрий миллий қадрятларимизга ва шаклланиб келаётган халқимизнинг бугунги ва келажак манфаатларини ифодалайдиган фикрларга – халқ тафаккурига асосланади. Бу илғор мафкурани халқимиз фаол ўзлаштириб, ўзининг онгига сингдириб бормоқда.


         Соғлом турмуш тарзи мафкураси, миллий истиқлол мафкурасининг таркибий қисми сифатида унинг илғор ғояларига асосланади, бусиз у ривожланмайди ва ўзига юклатилган вазифани бажара олмайди.


         Одамларда соғлом турмуш тарзини шакллантиришга киришишдан олдин уларнинг онгида соғлом тафаккурни шакллантириш, одамларга соғлом турмуш тарзи мафкураси нимадан иборат эканлигини ўқдириш, унинг мазмуни англатиш керак бўлади. Буни англамаслик, соғлом турмуш тарзини шакллантириш жараёнида йўл қўйишимиз мумкин бўлган хатоларимизнинг бошланиши бўлиб, вазиятни чигаллаштиришга, муаммони боши берк кўчага кириб қолишга олиб келади.


         Одамлар онгида соғлом турмуш тарзи мафкурасини шакллантиришдан кўзда тутиладиган пировард мақсад, инсон саломатлигини, унинг соғлом турмуш тарзида яшаши лозимлигини мавжуд инсоний қадрятлар орасида олий қадрият даражасига кўтариш ва одамлар ҳаётининг мақсади ва мазмунидан иборат ҳаёт фалсафаси билан уйғунлаштиришдир.


         Соғлом турмуш тарзи мафкурасининг бош мақсадини амалга ошириш ҳар бир шахс томонидан жамиятдаги мавжуд қадриятларни қайтадан кўриб чиқишни, баҳолашни ва қадриятлар пиллапоясидан унга муносиб ўрин ажратишни тақазо қилади.


          Ҳаётий ҳақиқат шуни тасдиқлайдики, тиббиёт ҳозирги замон одамининг саломатлигини муҳофаза қилиш ва уни мустаҳкамлашнинг уддасидан фақат яккаликда, биргина ўзи курашиши орқали чиқолмас экан. Бунинг  сабаби шуки, жуда кўпчилик касалликларни келтириб чиқарувчи асосий “хавфли омиллар” ўзининг ахлоқий асосига эга бўлиб, улар одамларнинг хулқлари билан воситаланган. “Хулқ касалликлари” жумласига: ахлоқий нопоклик туфайли орттириладиган захм, сўзак, ОИТС (СПИД), гиёҳвандлик каби касалликлар, шунингдек, ичкиликбозлик, тамаки чекиш киради. Шу боисдан бундай касалликларга қарши курашда тиббиёт анъанавий ва замонавий педагогика илмининг асосларига таяниб иш кўриши мақсадга мувофиқ. Ҳар бир инсоннинг бахтли бўлиши энг аввало унинг саломатлиги билан боғланганлиги кўпчиликка маълум.


Соғлом турмуш тарзини шакллантириш педагогикасининг муҳим томонларидан бири соғлом турмуш тарзини шакллантириш борасида одамларнинг билимларини уларнинг кундалик ҳаётига тадби қилиш, уларнинг гигиеник ўзини тута олишига, шахснинг санитария маъданиятини юксалтиришга қарата олишдир. Гигиеник тарбия деб шунга айтилади. Умуман тарбия жараёни узоқ давом этадиган, узлуксиз жараён бўлиб, ҳар бир шахсда унинг ҳаётий қарашларини, мавқеини шакллантиришдан иборатдир.


Соғлом турмуш тарзи  — инсонинг соғлом бўлиб туғилишини шакллантирувчи эмбрионал тараққиёт давридан бошлаб, то умрининг охиригача давом этадиган инсон ҳаётининг барча томонларини ўз ичига қамраб олган ҳаёт фалсафасидир. Соғлом турмуш тарзи инсонни унинг ўзлигини англашга олиб борадиган, камолот сари етаклайдиган, умрига мазмун ато этадиган умидбахш йўлдир.


Ўзлигини билган авлиё бўлади, деган нақл бор. Соғлом турмуш тарзи инсонни улуғликка, донишмандликка, буюк келажак сари интилишга ундайди. Инсон ҳаётининг формуласи унинг соғлом бўлиб туғилиши ва соғлом турмуш тарзини танлаб олиши, мазмунли, соғлом ва узоқ умр кечириши туфайли ўзлигини англаш даражасига етишидан иборатдир. Инсон томонидан ҳаётнинг мазмуни ва моҳиятини тўғри тушуниб етиши, англаб олиши билан боғланган эзгу яшаш тарзи – бу соғлом турмуш тарзидир.     

Ёшларда экологик онгни шакллантириш – замон талаби(давоми)

Самарқанд давлат чет тиллар институти жамоавий блоги

 Ҳозирги замонда кўпгина одамларнинг табиатдан “узоқлашиб қолиши” маълум даражада уларнинг маънавий оламига, тарбиясига таъсир кўрсатади. Уларда табиатга нисбатан ғамхўрлик ҳам анча хиралашади. Айниқса шаҳарда яшаб “маданийлашиб” кетган баъзи одамлар баҳорда кенг далаларга, табиат қўйнига чиққанларида экологик меъёрларга, ахлоқий тақиқларга амал қилмай, дарахт ва буталарни синдирадилар, ўтларни пайҳон қиладилар, гулларни юлиб ташлайдилар, дарахтлар танаси, тоғу тошларга, ер юзига ўз номларини ёки бошыа нохуш сўзларни ўйиб ёзадилар. Аммо бунла улар нафақат табиатга, балки бошқаларга ҳам энг муҳими ўзига ҳам маънавий зарар етказаётгани хусусида ўйлаб кўрмайдилар. Бу уларнинг табиатдан, раҳм – шафқат ва ғамхўрлик туйғусида бир оз бўлса – да, узоқлашиб қолганидан далолат беради.


Бизда жуда катта тарбия тизими яратилган. Унда ёшларнинг табиат билан мулоқотига, унинг қонунларини қадрият ва гўзаллигини билишга алоҳида ўрин ажратилган. Табиат – эзгулик манбаи, унинг гўзаллиги инсоннинг маънавий оламига таъсир кўрсатади. Аммо  одам қалби ҳам энг олий инсоний гўзалликлар  — эзгулик, меҳр – мурруват, ҳақиқат, ҳамдардлик, ёвузликка муросасизлик ва бошқа фазилатлар билан безалган бўлиши керак.


Аслида болалар ҳар  бир соҳада катталардан ибрат олишади. Катталарнинг ижобий хатти – ҳаракати ва ибратли сўзлари, табиатга бўлган амалий оқилона муносабати болалар учун сабоқ бўлади. Шунинг учун ўқитувчилар болаларга уй ҳайвонларни боқиш, кўпайтириш, доривор ўтлар ва ўсимликларни йиғиш, атроф – муҳитни, иш жойини тоза тутиш ва бошқа масалаларда ўрнак бўлишлари керак.


Биз табиат сирларини тобора чуқурроқ билганимиз ва экологик билимларимизни кенгайтирганимиз сари барча тирик мавжудотга қизиқиш – эътиборимиз ортади. Табиатнинг табиий гўзал шакллари ва турлари ҳақидаги тасаввурларимиз янада бойийди. Ахир, табиат ва унинг турли жонзотлари ўз-ўзини яратади, қайта тиклайди, камол топтиради. Фақат инсон худди ана шу жараёнларда уларга халақит бермаслиги ва зиён-заҳмат етказмаслиги зарур. Ёшларнинг дунё қараши ва экологик маданияти бир – бири билан узвий боғлиқдир. Ёшларнинг табиатга бўлган муносабати уларнинг ахлоқий етуклиги ва қай даражада тарбияланганлик даражасини кўрсатади. Экологик онг ва экологик билимлар ёшлар дунёқарашининг таркибий қисми бўлмоғи зарур. Зеро экологик билимларсиз экологик маданият ҳам шаклланмайди.  Ёшлар ўзларининг ҳаёти ва фаолияти биосферанинг ҳозирги ва келажакдаги ҳолати билан узвий боғлиқлигини, табиатни муҳофаза қилиш эса зурурат эканини, табиат бойликларидан оқилона фойдаланиш ва ҳар бир шахс ўзида атроф – муҳитнинг ҳолати учун шахсий маъсулият ҳиссини тарбиялаи лозимлигини англаб етиши шарт.  Биз ям-яшил ўтларни топтаманг, сув, ҳайвони ифлослантирманг, чаманзорларни хароб қилманг” дея баландпарвоз шиорлар осиб қўйишимиз мумкин, лекин транспорт ва саноат корхоналаридан чиқаётган тутунлардан ифлосланган осмонга, ҳаво қатламига, заҳарланаётган йўл ва дарёлар нима деб ёза оламиз. Ҳар қалай табатни севиш, эъзозлаш ва уни чин юракдан муҳофазалаш омили – бизнинг ватанпарварлик ва фуқаролик бурчимиз, деб билмоғимиз шарт. Бу эса экологик таълим ва тарбия орқали юзага чиқади. Экологик таълим тарбияга эътибор бермаслик келажак авлодларимиз ҳаётига бефарқликдир.


                                                                      Шавкат Ширинбоев


                                                                     СамДЧТИ фахрий профессор,


Ўзбекистонда хизмат кўрсатган қишлоқ хўжалиги ходими

Ёшларда экологик онгни шакллантириш – замон талаби.

Самарқанд давлат чет тиллар институти жамоавий блоги

XXI аср бўсағасида, ижтимоий -  сиёсий ҳаёт ва фан, техника тараққиёти  жадал суратлар билан ривожланиб бораётган пайтда юртбошимиз Ислом Каримов таъкидланганидек: “Дунёнинг жуғрофий сиёсий тузилиш ўзгармоқда. Бундай шароитда инсон томонидан биосферага кўрсатиладиган таъсирини тартибга солиш ижтимоий тараққиёт билан қулай ва табиатнинг ўзаро муносабатларида мувозанатга эришиш муаммолари борган сари долзарб бўлиб бормоқда”.


Инсоният ҳозиргача ўз бошидан кечирган ўзи сабабчи бўлган барча фожиаларнинг илдизи, муқаррар равишда айнан шу “табат – жамият – инсон” муносабатларнинг бузилишига бориб тақалади. Бунда бир томондан илмий – техника инқилоби инсоннинг табиат устидан “Ҳукумронлик” қилиш техник   — технологик ва интеллектуал имкониятларни бениҳоят ошириб юборган бўлса, иккинчи томондан   эса   кишиларнинг   табиатга битмас- туганмас маҳсулотлар омбори сифатида қараб уни пала-партиш таълон тарож қилиши натижасида ер, сув ўсимликлар ва ҳайвонот олами, ҳатто ҳаво камёблигини ҳам келтириб чиқаради.


Хусусан, мустабид тузумининг “табиий ва минерал хом – ашё ” захираларидан вахшиларча, экстенсив усулда жуда кўп харажатлар ва исрофгарчиликлар билан фойдаланишга асосланган социалистик хўжалик юритиш тизимининг бутун моҳиятига мамлакат ихтиёридаги беқиёс бойликларга авайлаб муносабатда бўлиш ғояси бутунлай ёт эди. Бу ҳодиса илмий  — техника инқилоби натижасида вужудга келган, инсониятнинг табиатни ўзгартириш ва ўзлаштириш имкониятларини кучайиб кетганлигидагина эмас, балки, унинг экологик онги ва маданиятнинг қашоқлиги сабаблидир. Шунинг учун ҳам ҳозирги кунда, кишиларнинг экологик онги, тафаккури ва маданиятини ривожлантириш масаласи долзарб муаммо бўлиб қолмоқда. Бу вазифани бажариш учун барча таълим – тарбия йўналишлари ижтимоий институтларнинг мустаҳкам назарий  — концептуал негизига асосланган ҳолда ҳамманинг биргалашиб ҳаракат қилишини давр тақазо этмоқда. Шу талабалардан келиб чиққан ҳолда, бугунги кунда барча ижтимоий онг даражалари ва маданият шаклларининг экологик манфаатлар доирасида интеграциялашуви жараёнларининг кучайиши кузатилмоқда. Бундай вазиятда экологик маданиятни ривожлантириш жараёнида ўзаро боғлиқ, лекин нисбатан мустақил икки йўналишни бир – биридан ажратиб таҳлил қилиш мақсадга мувофиқ.


Биринчиси  — экологик назарий билимлар мажмуаси асосида инсониятнинг табиатни ўзгартириш ва ўзлаштиришдан иборат амалий фаолиятни ташкил этувчи ишлаб чиқариш, техника, технология тараққиётини оқилона ташкил қилиш.


Иккинчиси, тарихий экологик тажрибалар асосида экологик таълим – тарбия ижтимоий институтлари ёрдамида кишиларда экологик онг, тафаккур ва дунёқарашини ривожлантиришдир. Бу йўналишларни умуминсоний маънфаатлар негизида уйғун тараққий эттириш, пировард натижада фаол экологик маданиятни шаклланишида ва уларнинг табиатни муҳофаза қилиш фаолиятида катта роль ўйнайди. Ҳозирги давр ишлаб чиқариш кучларини ривожлантириш суратлари, уларни экологик талабларга мувофиқ жойлаштириш атроф – муҳитни муҳофаза қилиш, табиий ресурслардан оқилона фойдаланиш билан боғлиқ бўлган масалаларга муносабатини ўзгартиришни кескин тарзда кун тартибига қўймоқда. Бу инсоният келгуси ҳаётини белгилайдиган ижтимоий иқтисодий, сиёсий аҳамиятга молик вазифадир. Чунки одамларнинг сиҳат – саломатликлари, авлодларнинг келажаги, айнан шу масалаларни ижобий ҳал бўлишига боғлиқ бўлиб келмоқда. Бу каби муаммоларни ҳал қилишнинг оқилона йўналишларидан бири – кишиларнинг табиатга нисбатан амалий – муносабатларини, усул ҳамда воситаларни такомиллаштириш йўли билан экологик маданиятни шакллантиршдир.


Умуман, табиат ва жамият муносабатларини илмий тушуниш асосида таълим – тарбия тизимида тегишли восита ва усулларни замон талаблари даражасида такомиллаштириб, амалиётда қўллаш, экологик маданиятни ривожлантиришнинг зарурий шартидир. Бунинг учун таълим  — тарбиянинг барча йўналишларини, усулларини, воситаларини уйғун ривожлантириш ҳамон долзарблигича қолмоқда.


Агар инсон экологик танглик ҳолатларини бартараф этмоқчи бўлса, табиатга зўравонлик қилмаслиги керак. “Дунё қанчалик хилма – хил бўлса у шунчалик барқарордир. Ҳозирги биологик хилма – хилликни сақлаш дунёни асраш демакдир. Бунда нафақат моддий дунё, балки инсон руҳи ҳам асралади.”


Экологик вазият ўзига хос хусусиятга эга. Инсон табиат кучларини куч билан эмас, балки муҳаббат билан мувофиқлаштириш керак. Экологик онг инсоннинг табиат билан ўзаро таъсири соҳасидаги билим ва эътиқодни мужассам этади. Экологик билимлар одамлар ўзларининг ҳозирги ва келгусидаги биосфера билан қанчалик узвий боғланганини, табиатни муҳофаза этиш, табиат бойликларидан оқилона фойдаланиш ва ҳар бир инсонда атроф – муҳит ҳолати учун маъсуллик ҳиссини тарбиялаш, ҳайвонот ва ўсимлик оламини асраш объектив зарурат эканини тушуниб етишларининг муҳим шарти ҳисобланади.


Ўқувчилар билан машғулотлар ўтказиш жараёнида экологик тарбия ишларини мақсадга йўналтирилган ҳолда ташкил этиш лозим. Бунда, энг аввало, ўқувчиларда табиатга, атроф – муҳитнинг турли объектларига нисбатан корхоналар, заводлар, бригадалар, жамоалар томонидан қабул қилинган қарорларга, катта ёшдаги кишилар ва уларнинг феъл  - атворини, хулқини таҳлил этишга экологик ёндашувни шакллантириш борасида аниқ тадбирлар белгилаш лозим.


Экологик тарбиянинг муҳим шакли ўқувчиларнинг ўз ҳудудларини ободонлаштириш, кўчат – дарахтлар экиш ва уларни назорат қилиш, ўз вақтида парвариш қилиш, қушлар ва ҳайвонлар учун уя ва ин қуриш, булоқ, кул ва ариқлар ахлат ва чиқиндилардан тозалаш, туман  ҳудудига яқин жойлашган қишлоқ ёки шаҳар атрофидаги оромгоҳларга оталиқ қилиш ва бошқа амалий ишларидир. Бундай ишлар натижасида ёшларда табиат билан боғлиқ зарурий экологик, ҳуқуқий, ахлоқий ва эстетик қарашлар шаклланади. Ўқувчилар инсоннинг табиатдаги ўрнини, она шаҳри ёки қишлоғи учун табиат муҳофазаси борасидаги фаолиятининг аҳамиятини, ер ва ҳаво, кўл, дарёларни тоза сақлаш масалаларини ҳал этишда фаол ҳаётий нуқтаи назарнинг долзарб эканини тушуниб етадилар. Айнан ёшларнинг табиатни муҳофаза этиш борасида мақсадга йўналтирилган амалий фаолияти индивидуал экологик онгнинг шаклланишида зарурий шарт ҳисобланади. Ўзбекистонда экологик таълим ва тарбия масалалари “Боғча болалари тарбияси дастури”га ҳам киритилган.


Бу долзарб масаланинг кейинги босқичлари экологик таълим мактаблари, касб – ҳунар таълими муассасалари ва олий ўқув юртларида ҳамда бевосита корхоналарда давом эттирилади. Ўқувчиларнинг мактабда табатшунослик, биология, география, физика, кимё ва бошқа фанлардан олган билимларидан юқорида қайт этилган ўқув юртлардаги  экологик таълим ва тарбия жараёнида кенг фойдаланиш лозим.


Ўқувчиларнинг назарий жиҳатдан тайёрлаш ишини уларнинг табиатни муҳофаза этиш борасидаги амалий фаолияти билан узвий боғлаш ва тўлдириш мақсадга мувофиқдир.


Масалан, хоналарда ўстирилган ўсимликларни парвариш қилиш, ҳудудларни тозалаш, ободонлаштириш, боғ – роғларга ишлов бериш каби ишлар билан машғул бўлишлари мумкин. Ўқучиларнинг шаҳар ва қишлоқлардаги таълим муассасаларини кўкаламзорлаштириш, ўтказилган ниҳол дарахтларни, ободонлаштирилган ҳудудларни ва табиатни ҳимоя қилиши, сувчилар клуби “Яшиллар” уюшмаси назоратчилари таркибида аҳиллик билан иштирок этишлари экологик билимларининг амалий  ифодаси ҳисобланади. Шуни алоҳида таъкидлаб ўтиш лозимки, ёшларнинг экологик онгини шакллантиришнинг муҳим йўналишларидан бири уларда табиатга бўлган ахлоқий муносабатларни тарбиялашдир.


Айрим инсонлар табиат ҳеч кимники эмас, у барчага баравар, унга зарар келтирилгани билан ҳеч ким жавобгар бўлмайди, деб ўйлашади. Нотўғри тасаввур табиат бойликларига нисбатан фақат истеъмол манбаи сифатида қарашга олиб келади. Бундай муносабат эса табиатга ҳам, жамиятга ҳам зарар келтиради. Инсон табиат бойликларидан ўз моддий ва маънавий эҳтиёжлари учун фойдаланар экан, уни қайта тиклаши, ҳайвонлар, ўсимликлар, қуш ва балиқлар, хуллас ундаги барча жонзотлар учун ғамхўрлик қилиш лозимлигини сира унутмаслиги керак. Фақатгина атроф – муҳитга бўлган ана шундай муносабатнигина ахлоқий жиҳатдан тўла асосли, деб билиш мумкин.

Бизнес режа қандай тузилади

Самарқанд давлат чет тиллар институти жамоавий блоги

   Самарқанд давлат чет тиллар  институти Фалсафа кафедраси доценти Рахматов Б.Б.


 


     Бизнес-режанинг моҳияти ва аҳамияти


 


Бизнес — сўзи инглизча сўз бўлиб, у тадбиркорлик фаолияти ёки бошқача сўз билан айтганда кишиларни фойда олишга қаратилган фаолиятидир.


Тадбиркорлик – тадбиркорлик фаолияти субъектлари томонидан қонунҳужжатларига мувофиқ амалга ошириладиган, таваккал қилиб ва ўз мулкийжавобгарлиги остида даромад (фойда) олишга қаратилган ташаббускорфаолият.        


Мамлакат иқтисодиётини  модернизациялаш, диверсификациялаш ва ислоҳотларни янада чуқурлаштириш шароитида кичик бизнес  ва хусусий тадбиркорлик субъектлари учун ишлаб чиқиладиган бизнес-режа тадбиркорлик фаолиятининг асосий ҳужжатларидан биридир. У фирманинг иш жараёнини тасвирлаб, фирма раҳбарлари мақсадларига қай тариқа эришиш, даромадлилигини қай тариқа ошириш мумкинлигини кўрсатиб беради.


Яхши ишлаб чиқилган бизнес-режа фирма ўсиб бориши, бозорда янги мавқеларни қўлга киритиши, ўз тараққиёти истиқболларини белгилаб олиши, янги товарлар ишлаб чиқариш ва янги хизмат турларини яратиши ҳамда белгиланган мўлжалларни амалга оширишнинг мақсадга мувофиқ усулларини танлаб олишга ёрдам беради.


Бизнес-режа корхона ички таҳлилини соҳа вазирликлари ва махсус илмий ташкилотлар томонидан амалга ошириладиган макроиқтисодий таҳлиллар билан боғлайди. Одатда ҳар бир корхона бизнес-режа тузади, лекин бундай ҳужжатини тайёрлаш имконияти ҳар хил бўлиши мумкин. Қуйида  бизнес-режанинг кимлар учун тузиш зарурати келтирилган.


Бизнес-режа ким  учун тузилади?


 


Мулк формасидан қатъи назар барча тадбиркорлик фаолияти учун бизнес-режани ишлаб чиқиш зарур. Бунда унинг ҳар томонлама пухта ва асосланган бўлишини таъминлаш бошланаётган ишнинг муваффақиятини ҳал қилувчи даражада   белгилаб    беради.    Шу   билан    бирга    бундай    режа    тадбиркор    ғояси (ўйлаган иши)ни бошқа манфаатдор кишиларга етказиш воситаси бўлиб хизмат қилади.


Бизнес-режанинг таркиби қандай бўлиши керак, уни нимадан бошлаш керак, қай тарзда амалга ошириш лозим ва бошқа шунга ўхшаш кўплаб саволлар тадбиркорликни бошловчи  учун ўзига хос бошқотирма ҳисобланади. Ўрта махсус таълим муассасалари ўқувчилари ва айниқса битирувчилари, яъни ёш тадбиркорлар иш  бошлашдан олдин қуйида келтирилган саволларга жавоб топиши керак.


  • Нима учун мен шу йўналишдаги корхонани яратмоқчиман?

  • Товарим ёки хизматим нимаси билан устун?

  •  Мижозларим кимлар ва улар қаерда жойлашган?

  • Маҳсулотим (хизматим)ни мижозлар қандай сотиб оладилар?

  • Корхонам (фирмам) қаерда жойлашади?

  • Маҳсулотим (хизматим)ни бозор потенциали қандай?

  • Корхонам (фирмам)нинг катталиги қандай бўлиши керак?

  • Рақобатчиларим кимлар?

  • Корхонамга (фирмам)га қандай асбоб-ускуналар керак?

  • Мижозларни ўз маҳсулотимга  қандай жалб этаман?

  • Корхонамга қандай касбдаги ходим керак бўлади?

  • Корхона (фирма)ни бошқариш шакли қандай бўлади?

  • Корхона (фирма)ни ташкил этиш учун қанча маблағ керак бўлади?

  •  Корхона (фирма) йил давомида қанча фойда олишга эришади?


 


Тадбиркор     бизнес-режа     ишлаб     чиқишида          инвесторлар      томонидан      эксперт маслаҳатчилар  хизматидан фойдаланиши мақсадга мувофиқдир. Бизнес-режани ишлаб чиқишда фирма бошлиғининг ёки иш бошловчининг шахсан ўзи иштирок этиши,  ишни муваффақиятли бошлаш ҳамда якунланишининг кафолати ҳисобланади.


Бугунги кунда Ўзбекистонда кўп мулкчилик шаклидаги, турли соҳа ва тармоқларга тааллуқли кичик бизнес субъектлари мавжуд бўлиб, уларнинг ишлаб чиқариш фаолияти шубҳасизки, режалаштириш ва бошқариш объекти бўлиб, бозор ва истеъмолчи талабини қондиришга йўналтирилади.


Бизнес-режа  қуйдаги бир қанча вазифаларни ҳал қилишга имкон беради.


  • Корхона тараққиёти йўналишларининг иқтисодий жиҳатдан мувофиқлигини асослаш;
    • Фаолиятнинг кутилаётган молиявий натижалар, сотув ҳажмларини сармоядан олинадиган   даромад ва  фойдани ҳисоблаб чиқиш;

    • Танлаб олинган стратегияни амалга ошириш учун керакли маблағ манбаларини топиш усулларини   белгилаш;

    • Бизнес-режани амалга ошира оладиган ходимларни танлаб олиш;



Чет тили таълимида янги педагогик ва информацион технологияларнинг ўрни ва аҳамияти (Давоми)

Самарқанд давлат чет тиллар институти жамоавий блоги

Президентимиз томонидан қабул қилинган қарорда умумий ўрта, ўрта махсус, касб-ҳунар таълими муассасаларининг ўқувчилари ва ўқитувчиларини чет тиллар бўйича дарсликлар ва ўқув-услубий комплекслар билан таъминлаш масаласига катта ўрин берилган. Жамоамиз бу соҳада ҳам иш олиб бормоқда. Касб-ҳунар коллежлари учун ўқув-услубий адабиётлар яратиш режа асосида амалга ошириш кўзда тутилган. Шу ўринда жамоамизнинг институт қошидаги 1-ва 2- сон академик лицейлари, ПастДарғом педагогика ва спорт коллежи билан ҳамкорлиги жуда муҳимдир. Ушбу таълим даргоҳлари билан ўқув-услубий, илмий-тадқиқот, маънавий-маърифий соҳаларда ҳамкорлик қилиш шартномалари, тақвимий иш режалари тузилган бўлиб, ҳамкорликда турли учрашувлар, тадбирлар ўтказилмоқда, чет тиллар бўйича очиқ дарслар ташкил қилиниб, улар коллеж ва институт ўқитувчилари томонидан чуқур таҳлил қилинади ва тегишли тавсиялар ва маслаҳатлар бериб борилмоқда.


Коллежнинг чет тиллар ўқитувчилари билан ҳамкорликда ўкув-услубий қўлланмалар тайёрлаш бўйича ҳам маълум даражада иш олиб борилмоқда. 2012-2013 йилларда қуйидаги ўқув-услубий қўлланмаларни тайёрлаш ва чоп этиш мўлжалланмоқда: «Немисча-русча-ўзбекча луғат» (лицей ва коллеж талабалари учун) муаллифлар: кафедра ўқитувчилари  доц. Н.Элмуродов, М.З.Раҳматова, Д.Б.Шерова, Г.А.Азимқулова ва СамДЧТИ қошидаги 2-сон академик лицей ўқитувчиси Г.Тоирова; «Чет тили дарсларида газета материалларидан фойдаланиш»  бўйича ўқув-услубий қўлланма муаллифлар: кафедра доценти Бегматов М.Б.; «Коллеж ва лицей талабаларининг  оғзаки  нутқини ўстириш  буйича услубий  қўлланма»  муаллифлар: кафедра  доценти Бегматов М.Б., ўқитувчи Кўчиев М.А.  ва коллеж ўқитувчиси  Нурмуратов А.


Коллеж ва лицей чет тиллар ўқитувчиларининг малакасини ошириш ва уларга замонавий билимлар ва янги педагогик технологияларни қўллашни ўргатиш долзарб муаммолардан биридир. Ҳозиргача  кўплаб лицей ва коллеж ўқитувчилари институтимизда фаолият кўрсатган малака ошириш курсларида қатнашдилар.  Ҳозирги кунда коллежда кафедрамизнинг филиали очилган бўлиб, унинг мудири этиб кафедра ўқитувчиси З.Н.Бектемиров тайинланган. Келажакда коллеж билан ҳамкорликни янада яхшилаш учун  коллеж ва кафедра ўқитувчиларининг намунали очиқ дарсларини ўтказиш, чет тили  ўқитувчилари билан  уларга услубий ёрдам кўрсатиш бўйича семинарлар ўтказиш, чет тилларни ўқитишда янги педагогик ва ахборот технологияларидан фойдаланиш бўйича давра суҳбати ташкил қилиш кўзда тутилган. 


М.Б.Бегматов, СамДЧТИ кафедра мудири


 

Чет тили таълимида янги педагогик ва информацион технологияларнинг ўрни ва аҳамияти

Самарқанд давлат чет тиллар институти жамоавий блоги

Чет тилларни ўқитишнинг сифатини ошириш ва янада самарали усулларини таълим жараёнига тадбиқ қилиш ҳозирги даврнинг  долзарб масалаларидан биридирБу нарса Ўзбекистон Республикаси Президентининг 2012 йил 10 декабрдаги “Чет тилларни ўрганиш тизимини янада такомиллаштириш тўғрисида” ги Қарорида ўзининг ёрқин  ифодасини топган. Мамлакатимиз таълим тизимида чет тилларни ўқитишда нутқий мулоқотга йўналтирилган янги педагогик технологияларни ёритувчи ва информацион технологиялар билан жиҳозланган дарсликлар, ўқув-қўлланмаларни яратиш ва ўқув жараёнига жорий этиб, хорижий тил таълимини янада такомиллаштириш миллий таълим дастурининг асосий мақсадидир. Шу нуқтаи назардан хорижий тилларни ўқитишда тил системасига ўргатишга йўналтирилган анаънавий ўқитиш методлари ўрнига — бутун дунёда устувор йўналиш сифатида тан олинаётган коммуникатив таълим метод ва усулларидан фойдаланиш муҳим аҳамиятга эга.  


“Кадрлар тайёрлаш миллий дастури”да таъкидлаганидек, “Замонавий иқтисодиёт, фан, техника ва технологияларни ривожлантириш асосида кадрлар тайёрлашнинг такомиллашган тизимини яратиш — мамлакатни тараққий эттиришнинг энг муҳим шарти ҳисобланади.


“Таълим тўғрисидаги қонун” ва “Кадрлар тайёрлаш миллий дастури”да чет тили таълимида янги педагогик технологиялар ва интерфаол усуллардан самарали фойдаланиш зарурлиги кўрсатиб ўтилган. Педагогик технология ўз олдига таълим шаклларини оптималлаш вазифасини қўяди, бутун таълим жараёнини яратиш, қўллаш ва аниқлашга хизмат қилади. Унинг мақсади -таълим жараёнининг самарадорлигини ва талабалар томонидан маълум натижаларга эришишни таъминлашдан иборат. Чет тили таълимида янги педагогик ва информацион технологиялардан фойдаланиш жараёнида дарсни ҳар томонлама пухта ҳолда ташкил этиш, талабалар томонидан билим ва кўникмаларни ўзлаштиришнинг самарали усулларини излаб топиш, дарснинг сифати ва самарадорлигини таъминловчи воситаларни қўллаш талаб этилади. Буларнинг ҳаммаси талабаларнинг чет тилини ўрганиш қобилиятларини ривожлантириш, уларнинг тил ўрганишга қизиқишини кучайтириш, талабаларнинг хотирасини мустаҳкамлаш, талабаларда ўз билимига ишонч каби кўникмаларнинг шаклланиши ва ривожланиб боришига хизмат қилади.


Таълим самарадорлигини ошириш учун чет тили ўқитувчиси ўз фаолияти давомида янги педагогик технологияларнинг турли усулларидан фойдаланиб, уларни изчиллик билан янгилаб бориши ва ёрдамчи ўқув воситалари (кўргазмали қуроллар, турли расмлар, тарқатма материаллар, ўқитишнинг техник воситалари)ни ҳар доим такомиллаштириб бормоғи лозим. Ана шундай ташкил этилган дарс жараёнида талабаларнинг чет тилига бўлган қизиқишлари ортиб, уларнинг мустақил ижодий ишлаш малака ва кўникмалари такомиллашиб боради. Натижада талабаларда нутқий мулоқотга киришиш ривожланиб боради, уларда нутқ маданиятини ошириш имконияти пайдо бўлади.


Мазкур қарорда бошланғич таълим, ўрта мактаб таълими, ўрта махсус таълим, олий таълимнинг узлуксизлиги ва узвийлиги масалаларига алоҳида эътибор қаратилган.Ушбу соҳада амалга ошириши лозим бўлган ишлар салмоғи жуда катта. Бу борада олий таълим даргоҳлари мутахассисларининг амалга оширадиган вазифалари ниҳоятда муҳимдир. Шу жиҳатдан қаралганда, чет тиллар мутахассислари тайёрлайдиган кафедраларнинг  фаолияти самаралироқ бўлмоғи лозим, улардан етакчилик вазифасини бажариш талаб этилади. Мамлакатимиз раҳбарининг мазкур қарори кафедрамиз йиғилишларида, факультет илмий кенгашларида, чуқур ўрганиб чиқилди, ушбу тарихий қарорнинг ижросини таъминлаш бўйича чора-тадбирлар режаси ишлаб чиқилган. Ушбу вазифаларни  бажаришга жамоамизнинг барча аъзолари сафарбар этилган. Факультет, кафедра жамоаси инновацион ахборот ва компьютер технологияларидан таълим жараёнида кенг фойдаланишга катта эътибор бераяпти. Ўқув хоналаримиз энг замонавий лингафон хоналари, компьютер синфлари, электрон доскалар ва мультимедиали проекторлар билан жиҳозланган.


Маълумки, чет тилларни ўқитишда кадрлар салоҳияти муҳим аҳамиятга эга. Жамоамизда ўз фанини чуқур биладиган, изланувчан, тажрибали профессорлар, доцентлар фаолият кўрсатмоқдалар. Филология фанлари доктори, профессор, Ўзбекистонда хизмат кўрсатган фан арбоби А.М.Бушуй мактаб яратган олимлардан бири бўлиб, унинг  илмий-тадқиқот ишлари, дарслик ва рисолалари, нафақат республикамизда, балки  чет элларда ҳам машҳурдир.


Профессор Б.Х.Ризаев, доцентлар Н.Элмуродов, И.Илёсов, Б.Примов, А.Яхшиев ва П.Назаровларнинг чет тили таълими, тилшунослик бўйича яратган дарслик, ўқув қўлланмалари таълим жараёнида жорий этилиб, чет тиллар ўқитишнинг самарадорлигини таъминлашга хизмат қилиб келмоқда.


<cut>

От знаний о языке к знанию языка (европейский опыт преподавания и оценки знаний иностранного языка) (давоми)

Самарқанд давлат чет тиллар институти жамоавий блоги

Преимущества данной модели очевидны. Прежде всего, они позволяют объективно оценить уровень знаний учащегося или студента. С учетом принципов Болонского процесса, студент достигший определенного уровня, избавляется от необходимости вновь доказывать свои знания при продолжении учебы в другом вузе, даже если это другая страна Евросоюза. Вместе с тем, данная система позволяет даже непрофессионалу в сфере образования самостоятельно оценить свой уровень владения иностранным языком. Данная структура выходит за пределы сферы образования и позволяет работодателю получить объективные сведения об уровне языковой компетенции сотрудника или кандидата на должность.


          В нашей стране, применительно к преподаванию французского языка, данный принцип преподавания иностранных языков и оценки знаний по ним задействован пока частично. Данные стандарты не фигурируют в учебных программах и не служат формальными ориентирами ни для преподавателей, ни для студентов. Однако некоторые учебники французского языка и его аспектов, выпущенные в нашей Республике в последние годы, уже ориентируются и на CECR, как формальном плане, так и в методологическом. Выпускники наших вузов, желающие продолжить обучение в магистратуре или докторантуре в вузах Франции должны сдать экзамен TCF и DALF, оценивающие уровень знаний по вышеописанным уровням. Результаты даных экзаменов также служат критериями оценки знаний кандидатов, желающих работать во французских компаниях, ведущих свою деятельность в Узбекистане. В связи с этим в настоящее время у студентов, изучающих французский язык, возникает потребность в овладении практическими навыками владения данным иностранным языком. Процесс подготовки к вышеупомянутым экзаменам обуславливает пересмотр методологии преподавания и изучения иностранного языка. Коммуникативный подход в изучении французского языка в полной мере применяется в рамках языковых курсов, проводимых в Institut français V. Hugo en Ouzbékistan (Французский институт им. В.Гюго в Узбекистане). Это стало возможным благодаря, в первую очередь, наличию преподавателей, прошедших соответствующую методологическую и языковую подготовку, а также обширной методической и дидактической литературы.


          Несмотря на неоспоримые преимущества Европейских критериев, они не лишены некоторых недостатков. Они прежде всего ориентированы на лиц, проживающих в Евросоюзе и, следовательно, находящихся в постоянном контакте с носителями языка. Вместе с тем, у них больше вероятности оказаться в реальной коммуникативной ситуации, в то время как у студентов, изучающих например французский язык в Узбекистане, таких возможностей гораздо меньше. В силу этого, особенно трудным представляется освоение иноязычных реалий, и реальная ситуация довольно часто симулируется.


          Однако, даже с учетом вышеописанных сложностей, европейский опыт единого системного подхода в преподаванию иностранных языков и оценки знаний представляется крайне важным и полезным в свете стратегии создания национальной модели преподавания иностранных языков в Республике Узбекистан.


Д.А. Киселёв, зав.кафедрой СамГИИЯ

От знаний о языке к знанию языка (европейский опыт преподавания и оценки знаний иностранного языка)

Самарқанд давлат чет тиллар институти жамоавий блоги

Общеизвестно, что в настоящее время иностранный язык во-многом является залогом успешной интеграции с современное мировое сообщество, без чего невозможно динамичное развитие отдельно взятого государства. Данная идея лежит в основе государственной политики Республики Узбекистан в области образования вообще, и преподавания иностранных языков в частности. В этой связи Президент Республики Узбекистан И.А.Каримов отмечал, что «в системе нашего образования мы придаем большое значение овладению учащимися не только широкими знаниями и профессиональными навыками, но и обязательному изучению иностранных языков как важнейшему условию активного общения со сверстниками из зарубежных старн, широкому познанию всего того, что происходит в современном мире, овладению огромным мировым интеллектуальнм богатством» (из выступления на открытии международной конференции «Подготовка образованного и интеллектуально развитого поколения – как важнейшее условие устойчивого развития и модернизации страны» 16 февраля 2012 г.). Эта политика нашла свое отражение и в недавнем  Указе Президента РУз «О мерах по дальнейшему совершенствованию системы преподавания иностранных языков».


Очевидно, что ведущаяся в настоящее время работа по выработке национальной модели преподавания иностранных языков не может не учитывать богатого мирового опыта в этой сфере. Одним из источников национальной модели Узбекистана может послужить эффективно функционирующий в Европейском Союзе общий свод принципов изучения, преподавания и оценки знаний иностранного языка, известный под названием «Общеевропейские компетенции владения иностранным языком» (Cadre Européen Commun de Référence pour les langues). Разработанный для реализации программы обязательного двуязычия граждан Евросоюза, данный документ применяется и во Франции. Основанный на коммуникативном подходе к изучению иностранных языков, данный документ позволяет составлять учебные программы и разрабатывать дидактический материал. Вместе с тем, он представляет собой универсальный и объективный инструмент оценки знаний иностранного языка как в пределах системы образования, так и в профессиональной сфере.


Разработчики данного документа исходили из того, что в современных условиях в первую очередь необходимо овладеть практическими навыками использования иностранного языка в конкретных коммуникативных ситуациях, как устных, так и письменных. Таким образом осуществляется переход от знаний о структурах языка к навыкам практического использования данных структур.


          Общее понятие «знание языка» подразделяется на конкретные компетенции-умения, в числе которых: понимание письменного текста, понимание устной речи, самостоятельная устная речь (монологическая и диалогическая) и самостоятельная письменная речь (compréhension écrite et orale, expression écrite et orale). Спектр коммуникативных ситуаций максимально широк и включает в себя личную, общественную, профессиональную сферу, а также сферу образования. Овладение языком процесс ступенчатый. Так, выделяются следующие уровни: А1 и А2, В1 и В2, С1 и С2. Каждый из уровней подразумевает владение конкретными умениями в каждой из вышеупомянутых видов речевой деятельности. Четкая структура и детальное описание содержания компетенций позволяют максимально четко определить уровень владения иностранным языком.  (Давоми бор)

Социализация личности студента на уроках физической культуры

Самарқанд давлат чет тиллар институти жамоавий блоги

Социализация личности студента на уроках физической культуры


Ибрагимов Р.


Доцент кафедрыфизического воспитания СамГИИЯ


 


В системе высшего образования физическая культура-явление особенное. Воздействуя на биологическую природу человека, физическая культура способствует формированию и его духовной сферы. Поэтому, как и любой другой вид культуры, физическая культура играет существенную роль в развитии личности. Структура физической культуры студентов высшей школы включает в себя три относительных блока: физическое воспитание, студенческий спорт, активный досуг.


Физическое воспитание. Для деятельности студентов в сфере физического воспитания приоритетным является образовательные аспекты которые предполагает: образование как процесс взаимосвязи воспитания и обучения; воспитание как процесс формирования мотивации, собственного опыта; обучение как передачу опыта посредственного через науку и искусство. Социально — экономические преобразования происходящие в настоящее время не могли не отразится и на системе физического воспитания студентов.


Создание обширной промышленной сферы, производящей все для спорта, ориентация стиля обуви, одежды отразилось и на внешнем виде студентов. Джинсы, спортивная обувь, спортивные футболки удобные и практичные стали непременным атрибутом быта студентов.


В связи с тем, что определенное количество студентов обучающихся на контрактной основе вынуждены подрабатывать, чтобы оплатить учебу, тем не менее у них с возникшими трудностями вырабатываются такие качества как; упорство добиваться поставленной цели, предприимчивость. Занятия по физическому воспитанию в вузе является базисом и строится должны с учетом, чтобы наряду с развитием физических качеств, можно было обеспечить максимальный профессионально-прикладной эффект при воспитании предприимчивости, оригинальности мышления, способности к рациональной организации своего бюджета времени, внутренней дисциплины, собранности, быстроты оценки ситуации и принятия решения, настойчивости в достижении поставленной цели. Именно на этот новый тип социализированной личности должно быть ориентировано физическая воспитание.


Студенческий спорт представляет собой активную деятельность студентов в форме соревнования и подготовка к нему с целью достижения предельных результатов в избранной спортивной специализации. Повышение спортивного мастерства в спортивных по видам спорта секциях, является главным источником широкого распространения физической культуры и спорта среды студентов, его сердцевиной, основной питающей средой всей физкультурно-спортивной деятельности.


Так в Самаркандском институте иностранных языков проводятся соревнования по 15 видам спорта среди факультетов, по 7 видам среди профессорско-преподавательского состава и сотрудников, по 10 видам среди этажей студенческого общежития, сборные команды института по видам спорта принимают участие в межвузовских соревнованиях а также в первенствах Республики, Универсиадах, Азиатских играх и др. Для студентов созданы все условия для занятии физкультурой и спортом. Отсутствие условии для физкультурно-спортивной деятельности может стать фактором десоциализации личности студента.


Студенческий спорт играет важную роль в подготовке жизнеспособного и социально активного молодого поколения.


Активный досуг. Понятие «досуг» как самостоятельная и организованная форма отдыха в свободное от учебы время не имеет четкого определения. Неумение его организовать приводит к тому, что «это время» организует среда, и тогда молодой человек подвержен ее влиянию, в том числе и негативному.


Двигательная активность — часть активного досуга. Общеизвестно, что без достаточного активного движения в организме замедляются все процессы пищеварения, очищения и выделения, расшатывается нервная система и возникает постоянное ощущение усталости, нервного перенапряжения. Поэтому занятие в свободное от учебы время любимым видам спорта, молодого человека укрепит его здоровье, а так же придает уверенность в своих поступках. Интерес у молодежи к новым видам спорта формируется в связи с желанием освоить новые виды физкультурной деятельности, попробовать свои силы в новом, неизученном, необычном деле. Занятия новым видом спорта — способствуют их саморазвитию, самостоятельности. И все-таки, как бы мы ни строили образовательный процесс по физической культуре студента высшей школы, главной фигурой для его воспитания, была и остается личность преподавателя, от характера взаимоотношений с которым во многом зависит эффект удовлетворения студента от самого процесса физкультурного образования. В связи с этим возрастает необходимость постоянного повышения квалификации, обновления профессиональных знаний преподавательского состава.


Таким образом, физическая и духовное совершенствование личности молодого человека, его полнокровная и активная жизнь, здоровье, здоровый образ жизни, дух спортивного соперничества, уважения и сопереживания -вот те человеческие ценности, которые заложены в основе физкультурного образования. Социальную активность студенческой молодежи могут повысить только целостный характер физкультурно-спортивной деятельности и ее общедоступность.

Чет тилларни ўқитишнинг ноанъанавий усуллари ва ундан кутилаётган натижалар ҳақида (давоми)

Самарқанд давлат чет тиллар институти жамоавий блоги

 Умум европа баҳолаш меъзони


            Европа умум баҳлаш меъзони немисча- der Gemeinsame europäische Referenzrahmen für Sprachen (GeR); ва инглизча Common European Framework of Reference for Languages, (CEFR):) тил ўрганувчи ва ўргатувчиларига чексиз имкониятлар беради. Ушбу йўналиш тил ўрганишда, тилни қўллашда ва тил ўрганиш усулларини эгаллашда ўқувчиларнинг  транспарент ва қиёслаш усуллари имкониятини яратади. Ушбу тавсиялар барча малакавий ва кўникмавий бўлимлар бўйича, яъни ўқиб тушуниш, эшитиб тушуниш, ёзиш ва гапириш кўникмаларини эгаллаш шароитини яратади ва олти шаклдаги илм олиш даражаларини шакиллантиради.



Чет тилларни ўқитишнинг ноанъанавий усуллари ва ундан кутилаётган натижалар ҳақида

Самарқанд давлат чет тиллар институти жамоавий блоги

Республикамиз мустақилликка эришгач барча соҳаларда жадаллик билан ривожланиб борди. Биргина чет тили билан боғлиқ бўлган соҳалар ҳақида тўхталадиган бўлсак, мустақилликдан  сўнг республикамизда бир неча мингта қўшма корхоналар, туристик фирмалар фаолият кўрсатиб келмоқда. Мана шу ташкилотларда фаолият кўрсатиш учун эса албатта чет тилини мукаммал билиш талаб этилади. Чет тилларни замонавий педагогик ва ахборот-коммуникация технологияларидан фойдаланган ҳолда ўқитиш учун барча шароитлар мавжуд. Таълим тизимининг барча босқичларида чет тилларни замонавий педагогик ва ахборот-коммуникация технологияларидан фойдаланган ҳолда ўқитишнинг янги  услубиятини яратиш давр талабидир. Уни яратишда муҳтарам президентимиз Ислом Абдуғаниевич Каримовнинг 2012 йил 10 декабрдаги “Чет тилларни ўрганиш тизимини янада такомиллаштириш чора-тадбирлари тўғрисида”ги қарори айни муддао бўлди. Бу қарорнинг ижроси натижасида  таълим тизимининг барча босқичларида чет тилларни узлуксиз ўрганишни ташкил қилиш, шунингдек, замонавий ўқув-услубий материаллар билан таъминлаш янада такомиллашади.


Замонавий педагогик ва ахборот-коммуникация технологияларидан фойдаланган ҳолда ўқитишнинг илғор услубларини жорий этиш йўли билан, ўсиб келаётган ёш авлодни чет тилларга ўқитиш, шу тилларда эркин сўзлаша оладиган мутахассисларни тайёрлаш тизими тубдан такомиллашади, ҳамда бунинг негизида, уларнинг жаҳон цивилизацияси ютуқлари ҳамда дунё ахборот ресурсларидан кенг кўламда фойдаланишлари, халқаро ҳамкорлик ва мулоқотни ривожлантиришлари учун шарт-шароит ва имкониятлар юзага келади.


Бунда биз албатта жаҳонда таълим ва бошқа соҳаларда ривожланган, ўз мавқеига эга мамлакатларнинг таълим стандартларини ўрганиб чиқмоғимиз ва улардан ўзимизга мос келадиган жихатларини ўзлаштириш асносида ўз миллий моделимизни яратишимиз керак бўлади.


ЭКОЛОГИЧЕСКИЕ ОСНОВЫ ТУРИЗМА САМАРКАНДА

Блог им. diliman

Вокруг Самарканда много живописных мест, где горожане проводят свои отпуска и каникулы, или просто выезжают в выходные дни на отдых. Самым популярным уголком для отдыха является урочище Аманкутан.


         В любую погоду, зимой и летом в походы по родному краю отправляются неутомимые туристы. Их влечет походная жизнь, дым костра, красота родной природы, жажда все видеть и познать.


         Живописные и интересные места Аманкутан служат объектом для туризма. Десятки лет они являются базой прохождения учебной и учебно-производственной практики студентов Самаркандских вузов. На крутых тропах в любое время года можно встретить туристические группы, направляющиеся в отдаленные места урочища или в долины Кашкадарьи.


         В Аманкутане находится много экскурсионных объектов, достойных внимания. Это стоянка неандертальца, перевал Тахтакарача. Туристы могут ознакомиться с лесной дачей, карстовыми воронками и пещерами, подняться на вершины Зерафшанского хребта, пересечь горные гряды, отдохнуть на популярном среди путешественников озера Альбастыкуль.


         Аманкутан всегда красив, но весна и осень самое приятное время для осуществления туристских походов и вообще природоведческих экскурсий.


         Аманкутан для истинных любителей природы и туристов, как прекрасное горное урочище отрогов Зерафшанского хребта знаком с раннего детства. Здесь же расположилась «пионерская республика», где ребята со школьного возраста приобщаются к природе и туризму. Увлекательные маршруты разработаны для взрослых и юных путешественников и краеведов. Они ведут к знаменитой пещере Аманкутан на легендарный перевал Тахтакарча, в столетний Сосновый бор, по живописным местам горно – лесной дачи, на привлекательные горные вершины и утесы. Из Аманкутана берут «старт» многодневные увлекательные маршруты к озеру Албасты, в пещеры Саукбулка, в долины Кашкадарьи, Терсакская, на заоблачное карстовое плато Кырктау над Ургутом.


         Аманкутан – оригинальный естественно – исторический памятник. Здесь многочисленные памятники материальной культуры прошлого: остатки караван-сарая  в верховьях Юлсая, «царская дорога» через перевал Тахтакарача, следы средневековых плавильных печей в Кансае, стоянка неандертальцев в пещере Аманкутан и гроте Такалик.


         Сегодняшний Аманкутан – зона отдыха, приложение труда лесоводов по разведению леса на крутых горных склонах. Здесь на клочках освоенной земли  выращивается высокосортный табак, шумят листвой деревья грецкого ореха, миндаля. В устьях Кансая и Курукская добываются мрамор и известняк. Через Аманкутан проходит оживленная автомагистраль – Большой узбекский тракт.


        


         В настоящее время желательно организовать экскурсионные, туристические маршруты как внутри территории Аманкутана, так и по маршрутам «Самарканд — Аманкутан», «Аманкутан — Китаб», «Аманкутан  — Шахрисябз», «Аманкутан — Агалык» и т.д. Эти маршруты в зависимости от желания посетителей можно организовать на различный срок. Это дает не только здоровье людям, но и определенный эстетический и экономический эффект.


         Индустрия туризма в Самарканде должна была поднята на уровне международных стандартов, для чего надо создать соответствующие инфраструктуры.


         Увлечение потока отдыхающих требует безотлагательного проведения в жизнь природоохранных мер, повышения ответственности организаторов отдыха за целостность природы, приумножение его природных богатств, за чистоту местности, противопожарную безопасность, хотелось бы уже сейчас видеть чуткое отношение к природе не только со стороны приезжих, но и всего населения Аманкутан. Благополучие людей здесь зависит от «здоровья» самого урочища.


         В Самарканде области, в Аманкутане, Агалыке, Миронкуле и Сазагане много памятников материальной культуры прошлого, имеющие неоценимое значение для истории нашей республики. Это стоянки первобытных людей, живших на нашей территории, их живопись на скалах, остатки сторожевых замков и караван-сараев,  древние  рудники и плавильные печи. И рядом с ними зона отдыха, заросли миндаля, которые чередуются со столетними арчами.


         Эти условия позволят использовать все это во все сезоны года. Можно организовать пеший, конный, лыжный виды туризма.


         Красивые ущелья и водопады, живописные скалы сами по себе могут быть объектами экологического туризма и служит для оздоровления населения области и сопредельных территории, поэтому создание Национального парка в   Аманкутане имеет научное и практическое значение. 


С.А. Мухаммадиев, профессор, доктор биологических наук


Д. Н. Алимджанова, катта старший преподаватель


Самаркандский Государственный институт иностранных языков